تضمینی ها

درمان ترک های پوستی

درمان ترک های پوستی

 ترک پوستی یا استریا در واقع نوعی اسکار است که به دلایل مختلف از جمله بارداری ، کاهش و یا بالا رفتن یهویی وزن بدن و یا رشد سریع در برخی اقشار جامعه  مثل نوجوانان روی می دهد . البته دلایل دیگری نیز همچون تغییرات هورمونی زمان بلوغ، بارداری، رشد یا درمان‌های جایگزینی هورمونی هم از دلایل ایجاد ترک پوستی می باشد . ترک های بارداری اکثرا در سه ماهه سوم بارداری روی می دهند . تحقیقات نشان داده است که ترک های پوستی بیشتر در مکان هایی که تجمع چربی بیشتر از سایر نقاط بدن است ، روی می دهد . داروهای کورتونی و همچنین وراثت نیز از دیگر عوامل ایجاد ترک پوستی بر روی بدن است . 

درمان ترک های پوستی

ترک ها در ابتدای به وجود آمدن به رنگ قرمز متمایل به بنفش هستند . چنانچه درمان در این بازه زمانی آغاز شود ، نتایج درمانی بسیار خوبی را عاید درمانگر می کند . در زیر به چند مورد از روشهای رفع ترک های پوستی اشاره می کنیم . 

درمان ترک های پوستی ناشی از چاقی

یکی دیگر از قشرهای آسیب پذیر در مقابل ترک پوستی ، افراد چاق می باشند . بالا رفتن وزن باعث ایجاد فشار به بافت پوست شده و ترک پوستی در نتیجه عدم تحمل بافت درم و در نهایت در هم شکستگی فیبرهای الاستین روی می دهد . درمان ترک های پوستی با روشهای خانگی و همچنین استفاده از مواد گیاهی تا حدودی امکان پذیر است . در این گونه مواقع بایستی فرد منابع غنی از کلاژن طبیعی و اسید های چرب امگا 3 ،6و 9 را به پوست برساند . این کار را می توانید با تهیه یک ماسک طبیعی انجام دهید . 

مواد لازم جهت تهیه ماسک درمان ترک پوستی : 

کره کاکائو 70 گرم،  روغن بادام شیرین 5 گرم ،  اکسید دوزنگ 0/1 گرم ،  برات دوسود 0/1 گرم ،  اسانس برگاموت 8قطره

مواد فوق را باهم ترکیب نموده و به موضع ترک مالیده و ماساژ دهید . این ترکیب را هر روز دو بار به مدت دو و نیم ماه استفاده کنید . 

ترک شکم در بارداری

بارداری یکی از عوامل شایع در ایجاد ترک پوستی می باشد . در این دوران پوست افراد حساس شده و به مرور با بزرگتر شدن دور شکم خطوطی بر روی پوست ایجاد میشود که به اصطلاح ترک بارداری نامیده می شود . این اتفاق زمانی شدت بیشتری به خود می گیرد که رشد بچه ی شما سریع تر ار آنی باشد که پوست بتواند خود را با این تغیر وفق دهد . با توجه به افزایش وزن حدودا 14 کیلوگرمی بدن در دوران بارداری ، طبیعی است که ترک ها و خطوطی در روی پوست شکم به وجود بیاید . اما برای پیشگیری و البته در مراحل بعدی ، درمان این مشکل چه باید کرد؟ به اعتقاد متخصصین بهتر است ابتدا افزایش وزن خود را کنترل کنید . بدین صورت که سعی کنید روند افزایش وزن به صورت تدریجی صورت بگیرد . زیرا افزایش وزن ناگهانی یکی از دلایل اصلی ترک بارداری است . قدم دوم برای درمان ترک پوستی در دوران بارداری این است که روی محو کردن ترک ها تمرکز نمایید . موادی در این زمینه وجود دارند که در درمان ترک های پوستی بسیار مفید و موثر واقع شده اند . یکی از این مواد ، ترکیب عصاره پیاز و اسید هیالورونیک می باشد . بر اساس نتایج یک تحقیق ، افرادی که از این ژل استفاده نموده اند ، طی مدت زمان 12 هفته نتایج مثبتی جهت درمان ترک های پوستی مشاهده نموده اند . 

یکی دیگر از موادی که در درمان ترک های پوستی استفاده می شود  ماده رتینویید می باشد . این ماده کمک شایانی به عمل کلاژن سازی و ایجاد پوست جدید می نماید . البته قابل ذکر است که رتینویید بایستی با تجویز پزشک مصرف شود و همچنین در دوران بارداری و شیردهی نبایستی استفاده گردد .  

 روغن کرچک برای ترک پوست 

روشهای گیاهی همواره طرفداران خاص خود را دارد . این روش با دارا بودن کمترین عوارض ، همواره در میان سایر روشها پیشتاز بوده است . منتهی با جواب دهی در دراز مدت باعث دلسردی افراد می گردد .  روغن کرچک یکی دیگر از منابع طبیعی و گیاهی برای رفع ترک های پوستی میباشد . این روغن دارای خواص درمانی بسیاری نیز می باشد . 

جهت درمان ترک های پوستی پیشنهاد می شود مقداری از روغن کرچک به  محل ترک مالیده و به صورت دایره ای ماساژ انجام شود . این عمل را به مدت یک ربع انجام دهید . 

روغن زیتون برای درمان ترک های پوستی

روش های گیاهی همواره پرطرفدار بوده و معمولا اولین گزینه انتخابی افراد به هنگام بروز مشکل می باشد . زیرا این روش آسان ترین و دم دست ترین روش در مقایسه با روشهای دیگر می باشد . یکی از موادی که در درمان ترک های پوستی استفاده می شود روغن زیتون می باشد . روغن این ماده لذیذ و پر خاصیت با دارا بودن ویتامین E عمل محافظت از پوست را به خوبی انجام داده و تا حد زیادی ترک های پوستی را از بین می برد . این روغن را به محل ترک مالیده و اجازه دهید حداقل به مدت یک ساعت در موضع ترک باقی بماند . همچنین ترکیب روغن زیتون و ژل آلوئه ورا ، گزینه مناسبی جهت درمان ترک های پوستی می باشد . بدین صورت که نصف فنجان روغن زیتون و یک چهارم فنجان ژل تازه آلوئه ورا را با هم ترکیب نموده و هر شب بر روی ترک های پوستی خود بمالید . سعی کنید این ماده را تا صبح بر روی شکم خود نگه دارید و حتی الامکان لباس نپوشید . زیرا لکه های ایجاد شده بر اثر این ترکیب بر روی لباس یا ملحفه به سختی از بین می روند . صبح روز بعد نیز ترکیب را از روی پوست خود پاک کنید .

تذکر : ماسک را بایستی در یخچال نگهداری نمایید .