تضمینی ها

فضیلت انگشتر فیروزه

فضیلت انگشتر فیروزه

در احادیث و روایات اسلامی توصیه های فراوانی به استفاده از انگشتر فیروزه شده است . سنگ فیروزه در صورتی که اصل باشد باعث ایجاد حس مثبت و شادی در فرد می شود . از دیگر خواص این سنگ نفیس ، می توان به خوش یمن بودن ، رونق در کسب و کار ، از بین برنده ترس و استرس و افسردگی و محافظت در برابر بلایا اشاره کرد . 

همچنین سنگ فیروزه باعث درمان یک سری از بیماری ها همچون : نارسایی های کبدی شده و سبب بهبود در سیستم گردش خون و بیماری های چشمی می گردد . این کانی با ارزش با القای حس مثبت ، به نوعی حامی افراد بوده و باعث افزایش نیرو جهت انجام کارهای سخت می گردد . منتهی هنگام خرید این سنگ ، دقت کنید تا نوع اصل آن را خریداری نمایید . سنگ فیروزه نیشابور ، معروفترین نوع سنگ است . 

فضیلت انگشتر فیروزه

در فضیلت و خواص فیروزه روایت های بسیاری از ائمه اطهار (علیهم السلام) و حکما نقل شده است که قابل توجه برای طالبین می باشد. از جمله:

از حضرت اما جعفر صادق (علیه السلام) منقول است هر که انگشتر فیروزه در دست کند فقیر نمی شود. و به سند معتبر از مفضل عمر منقول است که گفت: روزی به خدمت حضرت امام صادق (علیه السلام) رفتم و انگشتر فیروزه در دست داشتم. فرمود که ای مفضل! فیروزه سیرگاه دیده های مردان و زنان مومنه است یا دورگرداننده ی دردهاست از دیده های ایشان ... ( الی آخر حدیث  (

و فیروزه آن چشم را قوت می دهد و سینه را گشایش می دهد. و قوت دل را زیاد می کند. و چون پی کاری رود آن را در دست کند پس چون برگردد حاجتش برآورده می گردد.

در کتاب عجایب المخلوقات و غرایب الموجودات در مورد خواص فیروزه گوید: الفاء - فیروج :  جوهریست فرخ دارند بامداد که چشم بر وی آید نور دل را زیاد کند. در معجون کنند ضرر سم ها دفع کند. در اکحال سایند روشنایی دهد. حکما گفته اند: اگر نگینی از فیروزج (فیروزه) و بر آن صورت زنی زنند دراز گیسو و دو کودک در کنار دارد. و این نگین بر نقره نشانند و با خود دارند از جادوی ایمن باشند.

در روایات نقل شده از ائمه معصومین ، روایات فراوانی در زمینه فضایل استفاده از انگشتر فیروزه نقل گردیده است . در زیر به چند مورد از این احادیث اشاره می کنیم . 

از حضرت محمد ( ع ) روایت است که : همانا خداوند به من خطاب کرد : ای پیامبر! همانا من حیا می کنم از این که بنده ای در دستش انگشتر فیروزه باشد و دستش را به دعا بلند کند و من دعای او را مستجاب نکنم و دست خالی برگردم. 

منبع : وسائل الشیعه : 95/5 – بحارالانوار : 321/90

امام جعفر صادق (علیه السلام ) 

امام صادق (علیه السلام) خطاب به مفضل فرمود : دوست دارم که هر مومنی پنج انگشتر در دست کند : عقیق ، فیروزه و یاقوت و حدید صینی و در نجف . مفضل پرسید : سرورم ، خاصیت و فضیلت دست کردن انگشتر در نجف چیست ؟ حضرت فرمود : هر کس انگشتر در نجف در دست کند و نگاه به آن کند ، خداوند برای هر نگاهی که به این نگین می‌اندازد ، ثواب یک زیارت ( اعم از حج یا غیره ) در نامه عمل او می‌نویسد که اجر و ثواب آن برابر با اجر و ثواب عمل پیامبران و صالحان است و اگر رحمت خداوند بر شیعیان نبود ، قیمت هر دانه نگین در نجف به قدری گران می‌شد که کسی توانایی خرید آن را نداشت ، لکن خداوند آن را بر شیعیان ارزان قرار داده و زیاد یافت می‌شود تا آن که همه شیعیان بتوانند از آن بهره ببرند.

همچنین می‌فرمایند  :

نگاه کردن به فیروزه باعث شادابی روح و تقویت چشم می‌شود.

دست کردن آن سعه صدر (گشایش کار) و تحمل در برابر مشکلات را زیاد می کند.

باعث تقویت قلب شده و به آن نیرو می‌بخشد.

حاجت را برآورده و باعث تسهیل در کارها می‌شود.

و هچنین : کسی که انگشتر فیروزه در دست کند ، فقیر نمی شود و بی پول نمی ماند. منبع : التهذیب : 37/6 – وسائل الشیعه 403/14

 امام موسی کاظم (علیه السلام)

فیروزه سنگی است که جبرئیل به رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) هدیه نموده است و رسول خدا آن را به امیرمومنان علی (علیه السلام) بخشید.روزی مردی خدمت امام کاظم علیه السلام رسید و در انگشت حضرت ، انگشتر فیروزه‌ای دید. در حالی که آن مرد به انگشتر خیره شده بود ، حضرت از او پرسیدند : می‌دانی نام این انگشتر چیست؟ وی در پاسخ گفت : فیروزه . حضرت به او فرمود : فیروزه نام آن در زبان فارسی است ، لکن در زبان عربی به آن ظفر ( پیروزی ) می‌گویند. 

امام رضا (علیه السلام)

شخصی به امام رضا (علیه السلام) از نداشتن فرزند شکایت می‌کند. حضرت می‌فرماید : انگشتری از فیروزه بگیر و بر آن بنویس « رب لا تذرنی فردا وانت خیر الوارثین >>

امام رضا علیه السلام ضمن حدیثی در فضیلت روز غدیر فرمود : خداوند ولایت امیر مومنان (علیه السلام) را بر ساکنان طبقات هفتگانه آسمان عرضه کرد. پس اول کسانی که به ولایت امیر مومنان (علیه السلام) ایمان آوردند، ساکنان طبقه هفتم آسمان بودند. خداوند ( به علت این عمل آنان ) آسمان هفتم را به عرش خودش آراست و عرش خود را در آسمان هفتم قرار داد. پس از آن ، ساکنان طبقه چهارم به ولایت امیر مومنان (علیه السلام) اقرار کردند . خداوند آسمان چهارم را هم به بیت المعمور آراست و بیت المعمور را در آنجا قرار داد. سپس ساکنان آسمان دنیا به امامت امیرمومنان (علیه السلام )

 اقرار کردند و ایمان آوردند . خداوند آسمان دنیا را به ستارگان مزین کرد و بعد طبقات دیگر آسمانها ایمان آوردند . سپس ولایت امیر مومنان (علیه السلام) را بر زمین (هفت طبقه زمین) عرضه کرد .اول جایی که به ولایت امیر مومنان (علیه السلام) اقرار نمود ، سرزمین مکه بود. پس خداوند آن را به وجود کعبه آراست. سپس سرزمین مدینه ایمان آورد ،‌پس آن سرزمین را به وجود پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) آراست . سپس سرزمین کوفه به ولایت امیر مومنان (علیه السلام) اقرار کرد . خداوند آن را به وجود امیر مومنان (علیه السلام ) آراست . سپس خداوند ولایت امیر مومنان (علیه السلام ) را بر کوهها عرضه کرد ، پس اولین کوه‌هایی که به ولایت امیر مومنان شهادت دادند سه کوه عقیق ، فیروزه و یاقوت بودند.اولین کوههایی که اقرار به ولایت حضرت علی (علیه السلام) کردند ، کوههای فیروزه ، عقیق و یاقوت بوده است.

همچنین در برخی روایات آمده است که :

امام علی (علیه السلام) چهار انگشتر در دست داشته اند که یکی از آنها فیروزه بوده و حضرت آن را برای پیروزی در برابر مشکلات به دست می کرده اند. 

منبع : المناقب : 302/3 - بحار : 62/42 – وسائل الشیعه : 98/5

دعای انگشتر فیروزه 

در اینجا دو دعا از حلیه المتقین جناب مرحوم مجلسی (علیه الرحمه) برای شیعیان مخلص آقا امیر المومنان علی (علیه السلام) می آوریم:

دعای اول در فقه الرضا مذکور است در وقت انگشتر در دست کردن بگو:

"اللهم سمنی بسیماء الایمان و اختم لی بخیر و اجعل عاقبتی الی خیر انک انت العزیز الاکرام"

دعای دوم ابن طاووس (علیه الرحمه) روایت کرده این دعا را بخواند:

"اللهم سمنی بسیماء الایمان و توجنی بتاج الکرامه و قلدنی حبل الاسلام و لا تخلع ربقه الایمان من عنقی"

و باز هم در روایتی از امام محمد باقر (علیه السلام) است که هر که  صبح کند در دستش انگشتر عقیق باشد که در انگشت دست راست کرده باشد پیش از آنکه نظرش بر کسی بیافتد نگین آن را به جانب کف دست برگرداند و به آن نظاره کند و سوره قدر را تا اخر بخواند سپس بگوید :

"آمنت بالله وحده لا شریک له و کفرت بالجبت و الطاغوت و آمنت بسر آل محمد و علانیتهم و ظاهرهم و باطنهم و اولهم و آخرهم"

چون چنین کند خداوند عالمین او را نگاه دارد آن روز از شر آنچه از آسمان نازل می شود و انچه بالا می رود به سوی آسمان و آنچه در زمین فرو می رود و آنچه از زمین بیرون می آید و در حرز و حمایت خدا باشد تا شام . 

در كتاب علامه مجلسی روایت از رسول اكرم(صل الله علیه و آله وسلم): هر كس فیروزه را در روز یك با ر نگاه كند پنج بار در بهشت به رویش باز می شود. دومین روایت : اولین هدیه ای كه خداوند به رسول اكرم(ص) در غار حراء سنگ فیروزه بود و از طریق جبرئیل به ایشان داده شده است.

حضرت امام صادق (علیه السلام) می فرماید فقیر نمی شود دستی که انگشتر فیروزه در آن باشد ونیز رسول خدا می فرماید خداوند دستی که درآن انگشتر فیروزه باشد را محروم بر نمی گرداند.

همچنین در برخی روایات آمده است که:

الف) باعث بى نیازى و دورى فقر مى گردد.

ب) جهت ایجاد فرزند مؤثر است.

ج) در استجابت دعا مؤثر است

د) عامل فتح و پیروزى است.

هـ) دور گرداننده دردها از دیدگان است.

و) موجب گشایش سینه مى گردد.

ز) قوت دل را زیاد مى كند

ح) باعث برآورده شدن حاجات مى شود

 

انگشتر فیروزه در دست چپ

انگشتر فیروزه به تنهایی دارای خواص زیادی می باشد . انگشتر فیروزه جهت گشایش کارها دارای تاثیر زیادی می باشد . در احادیث بسیاری نقل شده که بهتر است انگشتر را در انگشت دست راست کردن . منتهی اگر کسی انگشتری را در دست چپ داشته باشد ، بایستی آن را در وقت استنجا ( شستن جای پلید و نجس به هنگام طهارت از نجاست ) از دست بدر کند و در انگشت دگر نماید . 

از حضرت امام محمد باقر علیه السّلام روایت کرده است که هر که صبح کند در دستش انگشتر عقیق باشد که در انگشت دست راست کرده باشد پیش از آن که نظرش بر کسى بیفتد نگین آن را به جانب کف دست بگرداند و به آن نظر کند و سوره انّا انزلناه فى لیله القدر را تا آخر بخواند پس بگوید: امَنْتُ بِاللّهِ وَحْدَهُ لاشَریکَ لَهُ وَ کَفَرْتُ بِالْجِبْتِ وَالطّاغُوتِ وَ آمَنْتُ بِسِرِّ آل مُحَمَّدٍ وَ عَلانِیَتِهِمْ وَ ظاهِرِهِمْ وَ باطِنِهِمْ وَ اوَّلِهِمْ وَ آخِرِهِمْ چون چنین کند خداوند عالمیان او را نگاه دارد آن روز از شرّ آن چه از آسمان نازل مى شود و آن چه از زمین بیرون می آید و در حرز و حمایت خدا باشد تا شام .

احاديثي كه نهي كرده اند از به دست چپ كردن انگشتري كه در آن اسماء متبركه قرار دارد، در حال استنجاء: به عنوان نمونه: حضرت امير المومنين علي ـ عليه السلام ـ فرمود كه هر كس انگشتري در دست چپ داشته باشد كه نام خدا در آن باشد در وقت استنجا بدر آورد و در دست ديگر كند.(5) علماي هم فرموده اند: اگر در دست چپ انگشتري باشد كه در آن اسم خدا باشد استنجا به دست چپ مكروه است و اسماء الله و اسماء معصومين ـ عليهم السلام ـ را نيز هرگاه به قصد نام ايشان كنده باشند بدين كراهت ملحق كرده اند.

قرار دادن انگشتر در دست راست مستحب است، امّا قرار دادن انگشتر در دست چپ نيز حرام نيست. بلي، اگر انگشتر منقش به أسماء متبركه باشد استفاده از آن در درست چپ هنگام استنجاء ك هبا نجاست در تماس است کراهت دارد. مطابق برخ نقل ها، اولين كسي كه با سنت مخالفت نمود معاويه (عليه الهاويه) بود.(6) كه انگشتر را به دست چپ كرد .

انگشتر فیروزه زنانه

انگشتر فیروزه برای زنان خواص بسیاری را به همراه دارد . فیروزه شفا دهنده ماهری است.سنگ فیروزه اغلب برای کسالت و آشفتگی خانم ها بسیار مفید است. همچنین برای جلوگیری و درمان سردرد استفاده می شود. فیروزه یک سنگ پر قدرت برای مقاوم سازی کل بدن و بازسازی بافت ها است.  

در بازار انگشترهای زنانه نسبت به نوع مردانه ی خود دارای ظرافت بیشتر و سایز کوچکترموجود هستند . فیروزه میتواند  به عنوان طرحی بر روی (انگشتر ، گردنبند ، گوشواره ، دستبند و....) استفاده شود.فیروزه قابل حمل و جا به جایی است شما همچنین می توانید به کسی که دوستش دارید فیروزه را هدیه دهید .

سنگ فیروزه اغلب برای بالابردن تفاهم زن و شوهری هم استفاده می شود.

جالب است بدانید که گفته شده است اگر رنگ سنگ فیروزه محو گردید عشق شما به طرف مقابل عشق صادق و راستین است‌

فیروزه مخصوصا بر پنجمین چاکرای بدن موثر است .فیروزه قدرت تعمق و اندیشه را به کمک قدرت ابتکار بالا می برد و همچنین فیروزه باعث می شود که  آرامش ذهن ،ارتباط و تعادل احساسات در انسان را بالا ببرد .

 انگشتر فیروزه مردانه

انگشتر فیروزه مردانه ، کمی بزرگتر از نوع زنانه آن می باشد . این انگشتر ها در شکل ها و مدلهای مختلفی وجود دارند . انگشتر ها دارای سایز بزرگ سنگ فیروزه و نیز سایز کوچک آن می باشند و این کاملا بستگی به سلیقه شما دارد .