تضمینی ها

رفع تیرگی زانو و قوزک پا با موثرترین روش ها

رفع تیرگی زانو و قوزک پا با موثرترین روش ها

امروزه تیرگی زانو و قوزک پا یکی از معدود مشکلات افراد در حوزه زیبایی به شمار می رود که البته در بعضی ها شدیدتر و چشمگیر تر است . این مساله یکی از مسائلی است که به زیبایی و سلامت انسان مربوط است . با مراجعه به طب سنتی و مطالعه در این حوزه خیلی راحت به این موضوع پی خواهید برد که مشکل  لک ، تیرگی زانو و قوزک پا و حتی تیرگی هر قسمت از بدن ارتباط مستقیم با سردی و خشکی مزاج و یا افزایش سودا در بدن دارد که این مساله باعث کاهش خون رسانی به بدن می شود . بعضی از خانم ها به دنبال شدت یافتن مشکل تیرگی زانو و قوزک پا ، به دنبال راهکارهای آرایشی و استفاده از کرم پودر های مختلف می روند . ولی این ها هیچ کدام راه چاره و درمان مشکل رفع تیرگی زانو و قوزک پا نیست . زیرا کرم های آرایشی به راحتی پاک شده وپس از پاک شدن ظاهر زیبایی بر جای نمیگذارد . بهر حال بدانید که مشکل تیرگی زانو و قوزک پا ، نوعی بیماری نیست و تنها دلیل آن ضخیم شدن پوست ناحیه قوزک پا می باشد . البته نوعی از این تیرگی ها به جنس و ژنتیک فرد برمیگردد . از دیگر عوامل به وجود آمدن و تشدید تیرگی زانو  وارد کردن فشار زیاد  به این قسمت است و این امر اکثرا در افرادی نمود بیشتری دارد که به حالت چهار زانو میشینند . البته بیشتر آقایان فکر میکنند که تیرگی زانو و قوزک پا بیشتر برای بانوان اتفاق می افتد . در حالیکه تیرگی پوست ارتباطی به جنسیت و یا حتی سن و سال ندارد و هر فردی با بی احتیاطی و رعایت نکردن یک سری از  اصول بهداشتی ممکن است که به این مشکل دچار شود . فقط ممکن است خانم ها نسبت به این مساله حساس بوده و در نتیجه بیشتر از آقایان به دنبال درمان کردن و رفع تیرگی زانو و قوزک پای خود باشند ؛ و این امر باعث به وجود آمدن این فکر اشتباه  در مردان شده است . از آن جایی که تیرگی قوزک پا وزانو به هر دلیلی میتواند روی دهد ، پس راه های درمانی مختلفی برایش نیز وجود دارد . یکی از این دلایل ممکن است، ضخیم تر بودن پوست در این نواحی باشد . به همین دلیل هم وقتی زانو ی شما  در خمیده می شود ه در نتیجه  مفصلش کشیده شده ، پوست کمرنگ تر به نظر می رسد . در نتیجه زمانی که پوست زانو  است، به علت چروکیدگی و فشرده شدن پوست ، تیره تر از حالت خمیده خواهد بود . بر همین اساس ، ضخیم تر شدن پوست در حالتی که زانو یا آرنج باز است ، یکی از علل تیره تر بودن این نواحی است . از دیگر دلایل تیرگی زانو و قوزک پا به دلایل زیر میتوان اشاره کرد : 

 

  • تجمع سلول های مرده ی پوست در آن ناحیه
  • قرارگرفتن در معرض نور خورشید که لکه های پوستی تیره (هایپرپیگمنتیشن یا hyperpigmentation)  ایجاد می کند.
  • مصرف داروهایی نظیر قرص های ضد بارداری
  • بارداری که گاهی باعث پیدایش لکه های قهوه ای متمایل به آبی یا قرمز یا خاکستری می شود که  ملاسما (melasma) نام دارد . 
  • کک و مک
  • لکه های پیری
  • مشکلات پوستی مانند پسوریازیس و اگزما
  • التهاب یا کبودی ناشی از آسیب قبلی

رفع تیرگی قوزک پا و زانو با جوش شیرین

برای درمان تیرگی زانو جوش شیرین و گلاب را با هم مخلوط کنید تا خمیری غلیظ به دست آید . سپس آن را روی زانو و آرنج بمالید و بعد از چند دقیقه با آب گرم شست و شو دهید

جوش شیرین و عسل و آب لیمو

این ماسک طبق تجربه شخصی من یکی از راحت ترین، در دسترس ترین و موثر ترین ماسک ها برای روشن کردن پوست است. شاید بتوان گفت با 3 بار استفاده از آن اثرش را می توانید به وضوح ببینید. 2 قاشق چایخوری جوش شیرین را با آب نصف یک لیموترش مخلوط کنید و یک قاشق چایخوری عسل به آن اضافه کنید. مواد را با هم مخلوط کنید و به مدت 10 الی 15 دقیقه روی پوست قرار دهید تا روی پوست خشک شود. به مدت یک یا دو دقیقه هم روی پوست با حالت دورانی ماساژ دهید و سپس با آب ولرم بشویید. این کار را هفته ای 3 بار انجام دهید.

جوش شیرین و آب لیمو مثل لایه بردار عمل می کنند و عسل که خاصیت آبرسانی دارد از خشک شدن پوست جلوگیری می کند و پوست را روشن می کند.

جوش شیرین و زردچوبه

2 قاشق غذا خوری جوش شیرین را با 1 قاشق چای خوری پودر زردچوبه و 3 قاشق چای خوری آب لیمو ترش تازه ترکیب کنید و بر روی پوست بگذارید. اجازه دهید 10 دقیقه روی پوست بماند و سپس با آب ولرم خوب بشویید.

جوش شیرین و زرد چوبه هر دو لایه بردار های قوی هستند و می توانید یک ماسک موثر با آن ها بسازید.

جوش شیرین و سیب زمینی و خیار

یک سیب زمینی متوسط و یک عدد خیار را رنده کرده و آب آن ها را با هم خوب مخلوط کنید. 1 قاشق چای خوری جوش شیرین را با 1 قاشق چای خوری آب سیب زمینی و 1 قاشق چای خوری آب خیار ترکیب کنید و بر روی پوست صورت بمالید، بگذارید 10 دقیقه روی پوست بماند و سپس با آب سرد بشویید.

خیار یک آب رسان قوی اسن و باعث نرم شدن پوست می شود. سیب زمینی هم خاصیت روشن کنندگی دارد و پوست را به خوبی لایه برداری می کند.

جوش شیرین و گلاب

یک قاشق چای خوری جوش شیرین را با یک قاشق چای خوری گلاب ترکیب کنید و به مدت 2 تا 3 دقیقه به صورت دورانی روی پوست ماساژ دهید و پس از 10 دقیقه پوست را با آب ولرم خوب بشویید. جوش شیرین خاصیت لایه برداری دارد و گلاب یک روشن کننده قوی پوست است و به روشن شدن پوست کمک می کند . 

رفع تیرگی قوزک پا با جوش شیرین

جوش شیرین یک لایه بردار بسیار قوی است که سلولهای پوست را پاکسازی کرده و بباعث ازبین رفتن بافت مرده میشود . یک قاشق غذاخوری جوش شیرین  را با یک قاشق غذاخوری شیر مخلوط کرده و روی قوزک پای خود بمالید و به آرامی با حرکات دورانی  به مدت 2-3 دیقه ماساژ دهید .در نهایت قوزک پای خود را با آب بشویید.این کار را روزانه و متناوبا انجام دهید تا رنگدانه های تیره محو شوند . اسید های لاکتیک و اسیدهای آمینه موجود در شیر پوست را نرم کرده و آن را آبرسانی میکند . آنتی اکسیدان های موجود در شیر نیز باعث سالم ماندن پوست به مدت طولانی میشود.

رفع سیاهی زانو وقوزک پا با سنگ پا

به آسانی، با استفاده از سنگ پا می‌توانید از پوست تیره‌ی آرنج و زانوی‌تان لایه برداری کنید. سنگ پا با از بین بردن سلول‌های مرده‌ی پوست که باعث تیرگی آن می‌شوند، به روشن شدن رنگ پوست آرنج و زانو کمک می‌کند. روش استفاده از سنگ پا نیز بسیار آسان است.

ابتدا باید با آب گرم دوش بگیرید. سپس، پوست قوزک و زانوی‌تان را با استفاده از سنگ پا و با حرکات دورانی بسایید. در نهایت، پوست‌تان را با آب سرد بشویید. هفته‌ای دو بار استفاده از سنگ پا به رفع تیرگی و سیاهی از پوست قوزک و زانوی‌تان کمک می‌کند.

سایر توصیه‌ها برای رفع سیاهی زانو و قوزک پا

گاهی اوقات، علاوه بر عوامل و علت‌های غیر قابل اجتناب، خودمان کارهایی انجام می‌دهیم که نادانسته باعث آسیب زدن به بدن‌مان می‌شوند. برای خلاصی هر چه سریع‌تر از مشکل تیرگی و سیاهی آرنج و زانو باید از این گونه کارها و عادت نادرست آگاه شوید.

علاوه بر راه‌های طبیعی بالا برای رفع سیاهی زانو و قوزک پای خود ، تمام توصیه‌های زیر را نیز رعایت کنید تا از ایجاد تیرگی و سیاهی روی پوست پا و زانوی‌تان پیشگیری کنید.

  1. قبل از قرار گرفتن در معرض نور آفتاب، از کرم‌های ضد آفتاب استفاده کنید .
  2. در طول روز، برای پوشاندن پوست آرنج و زانوی‌تان، لباس‌های بلند بپوشید.
  3. همیشه قبل از خروج از خانه چتر به همراه داشته باشید.
  4. حتی‌الامکان از تکیه دادن روی آرنج‌ها و زانوهای‌تان خودداری کنید. اگر مجبور به این کار هستید، حتما پوست این نواحی را با پارچه‌ای نرم بپوشانید.
  5. برای حفظ آب رسانی دفع سموم بدن ، همیشه مقدار زیادی آب بنوشید.
  6. هنگام دوش گرفتن از برس‌های لایه بردار استفاده کنید.
  7. فقط از صابون‌های ملایم استفاده کنید و از مصرف صابون‌های شیمیایی خودداری کنید.
  8. بعد از مصرف هر نوع صابون، استفاده از کرم مرطوب‌کننده را روی پوست آرنج‌ها و زانوهای‌تان فراموش نکنید.
  9. هنگام ساییدن یا لایه برداری از پوست قوزک پا و زانو، هرگز از فشار بیش از حد استفاده نکنید، زیرا این کار باعث تشدید مشکل‌تان می‌شود.
  10. چند جفت جوراب کهنه را بردارید و آنها را قیچی کنید. هر شب، به پوست قوزک و زانوی‌تان وازلین بمالید و سپس، این جوراب‌ها را روی پوست‌تان بکشید و به تخت‌خواب بروید. اجازه دهید جوراب‌ها تا صبح روی  زانوی و پوست قوزک پایتان بمانند. این کار را به مدت چند هفته تکرار کنید و شاهد نتایج مطلوب آن باشید
  11. رژیم غذایی  متعادلی را رعایت کنید و به مقدار کافی از مواد غذایی غنی از ویتامین E مصرف کنید.
  12. در صورت داشتن اضافه وزن، با تمام قوا سعی کنید چند کیلویی از وزن‌تان را کاهش دهید.