تضمینی ها

درمان سیاهی دور چشم

درمان سیاهی دور چشم

سیاهی دور چشم یکی از مشکلاتی است که برای همه رده های سنی ممکن است روی دهد .منتهی باید عوامل و دلایل بروز سیاهی دور چشم را یافته و سعی در رفع و حل آن داشت . پوست اطراف چشم به دلیل نازک و حساس بودن ، زودتر و سریعتر از سایر بافت های پوست آسیب دیده و دچار مشکل می شود . سیاهی دور چشم نیز یکی از مسائلی است که باعث می شود سن و سال فرد بیشتر از آنچه که هست دیده شود . برای رفع مشکل سیاهی دور چشم راهکارهای مختلفی وجود دارد که در زیر به آنها اشاره می کنیم .

یکی از دلایل سیاهی دور چشم ، عامل وراثت است . در بعضی از افراد نازک بودن پوست اطراف چشم و یا نزدیک بودن رگهای خونی به سطح رویه ی پوست باعث تیره دیده شدن این ناحیه می شود . تحقیقات نشان می دهد که توزیع ماده ملانین در ناحیه اطراف چشم نیز وابسته به عامل وراثت و ژنتیک می باشد . به غیر از عامل ژنتیک ، استرس ، عواملی همچون بالا رفتن سن ، مصرف کم آب و مایعات ، بیماریهای گوارشی و تنفسی و گاها کلیوی، استفاده بیش از حد از نمک یا غذاهای فرآوری شده که حاوی نمک بالا هستند ، کم خونی و کمبود ویتامین ، اگزما ، قرار گیری بیش از حد چشمان در مقابل انواع اشعه کامپیوتر یا موبایل یا آفتاب و در نهایت کم خوابی و بد خوابی از عوامل اصلی پیدایش سیاهی دور چشم می باشد . با بررسی هر یک از این عوامل ، تا حدود زیادی میتوانید پی به دلیل بوجود آمدن این بیماری ببرید و در نتیجه با رعایت و اصلاح مورد خود ، سعی در رفع آن بنمایید . در زیر راه های مختلفی را برای درمان و از بین بردن مشکل تیرگی اطراف هاله چشم برای شما آورده ایم . 

زرد چوبه برای از بین بردن تیرگی دور چشم

ماده زردچوبه دارای خاصیت آنتی اکسیدانی است که برای همه پوست ها مفید می باشد . البته دارا بودن خاصیت ضدالتهابی این ادویه خوشرنگ باعث بالا بردن سرعت جریان خون در زیر پوست و در نتیجه رفع هاله تیره رنگ از پوست اطراف چشم می شود . همچنین زردچوبه باعث لطیف تر و صاف تر شدن پوست دور چشم نیز میشود .

*کافیست مقداری از زردچوبه را آسیاب و پودر کرده و به اندازه یک چهارم قاشق چایخوری از آن را به همراه همین مقدار روغن بادام شیرین با هم ترکیب کنید و این خمیر را روی هاله تیره رنگ اطراف چشم به صورت خیلی آرام بمالید پس از گذشت 20 دقیقه بشویید . برای گرفتن نتیجه بهتر ، شما این کار را میتوانید 3 بار در هفته انجام دهید .

*یک قاشق غذاخوری از پودر زردچوبه را با 3 قاشق غذاخوری قهوه ترکیب کرده ، سپس آن را داخل یک فنجان  جوش بریزید . یک پد پنبه ای را داخل این محلول قرار دهید تا محلول را به خود جذب کند . سپس این پد را به مدت یک ساعت زیر چشمان خود قرار دهید . پس از طی مدت زمان ذکر شده ، چشمان خود را با آب سرد بشویید . 

ماسک زیبایی برای رفع تیرگی دور چشم

سیب زمینی و خیار دو ماده ای هستند که دارای خاصیت روشن کنندگی و آبرسانی هستند .

ابتدا عصاره یک عدد سیب زمینی و نصف یک عدد خیار را بگیرید . به این ترتیب که این دو ماده را به خوبی تکه تکه کرده و سپس عصاره بدست آمده را از صافی رد کنید . عصاره را داخل یخچال قرار دهید تا حسابی سرد و خنک شود . سپس یک تکه پنبه را داخل این ترکیب قرار داده و برای 10 الی 15 دقیقه روی تیرگی دور چشم خود بگذارید . در آخر با آب سرد پوست خود را شستشو دهید . 

ماسک شیر سرد و گلاب

میزان مساوی از شیر سرد و گلاب را ترکیب نموده، یک پنبه داخل این ترکیب بگذارید . سپس این پنبه را به مدت 20 دقیقه روی ناحیه مورد نظر بگذارید و بعد بشویید . 

شما حتی از خیار از نیز میتوانید برای رفع تیرگی پوست اطراف چشم خود بهره بگیرید . عصاره یک عدد خیار را گرفته ، پس از نیم ساعت خنک شدن در داخل یخچال به وسیله پنبه به همراه ضربه های ملایم و آرام  به اطراف چشم خود و نواحی تیره بزنید . شما می توانید روزی دو مرتبه این کار را روی تیرگی اطراف هاله چشم اعمال کنید . این ماسک فوق العاده ارزان و تاثیرگذار می باشد .

درمان سریع گودی و تیرگی چشم

از دلایل بروز گودی چشم ، علاوه بر موارد فوق که برای تیرگی اطراف چشم ذکر شد ، به گرفتگی بینی نیز میتوان اشاره کرد . 

برای درمان این مشکل میتوانید از دو عدد چای کیسه ای خنک بهره ببرید . کیسه های چای را که درون آب قرار دارند و قبلا در داخل یخچال خنک شده اند را به مدت یک ربع روی چشم خود بگذارید و استراحت کنید . شما میتوانید این عمل را روزی یکبار انجام دهید . این کار در رفع تیرگی و گودی چشم موثر است . 

بجای چای کیسه ای ، همین کار را با شیر سرد نیز میتوانید انجام دهید و در عرض دو هفته نتیجه حاصله را ببینید . 

کرم برای رفع سیاهی دور چشم

امروزه در بازار کرمهای مختلف در انواع برندها موجود است . منتهی شما پس از اینکه نوع مشکل پوستی خود را تشخیص دادید ، باید دنبال کرمی باشید که حاوی ترکیبات موثره برای رفع مشکل شما باشند . مثلا اگر شما قصد خرید یک کرم ضدچروک را داشته باشید ، کرمتان باید حاوی مواد ضد پیری همچون : آنزیم کیوتن Q10 ) ) ، ویتامین C ، آلفا هیدروکسی اسید (AHA ) ، رتینوئید و کافئین باشد . یک کرم مناسب برای رفع تیرگی و چروک اطراف چشم نیز بایستی دارای ترکیباتی همچون : رتینول ، کافئین و ویتامین K باشد . حتی اگر همه موارد را نداشته باشد باید حداقل یکی را داشته باشد . 

قرص برای رفع سیاهی دور چشم

چنانچه قبلا ذکر شد یکی از دلایل بروز سیاهی دور چشم ، عامل کم خونی  در فرد می باشد . در این گونه موارد پزشک قرص آهن و یا مکمل آهن را تجویز می نماید . منتهی این قرصها باید حداقل به مدت 3 ماه مصرف شوند . در بعضی افراد نیز بروز آلرژی در بعضی افراد باعث ایجاد سیاهی دور چشم می شود که در این گونه موارد پزشک قرص و داروی ضد حساسیت را به همراه دوری از مواد حساسیت زا توصیه می نماید . قرص ویتامین C نیز در این زمینه موثر و کارساز است . منتهی قرص ویتامین   Cسنگ ساز بوده و به هیچ وجه مناسب افراد دارای بیماری کلیوی نمی باشد . 

درمان سیاهی دور چشم از منظر دکتر حسین خیراندیش

دکتر خیراندیش که در مورد درمان انواع بیماری ها و همچنین رفع مشکل سیاهی دورچشم صاحب نظر است اعتقاد دارد فردی که  دارایهاله سیاه رنگ در دور چشم است ، دارای غلظت خون بالایی است و چاره اش استفاده از شربت خوشمزه سکنجبین عسلی است . برای تهیه این شربت شما بایستی دو واحد عسل را با یک واحد سکنجبین محلوط کرده و تا زمانی که مشکلتان برطرف شود روزی یک لیوان استفاده نمایید . در داخل یک لیوان سکنجبین ،  عرق کاسنی و شاهتره از هرکدام به مقدار یک سوم لیوان ریخته و هرروز صبح به صورت ناشتا و همچنین یک و نیم ساعت بعد از شام صرف شود . این شربت را به مدت حداقل 40 روز استفاده نمایید و نتایجش را مشاهده کنید .

چنانچه مشکل یبوست دارید آن را برطرف کنید .  حجامت کنید البته با رعایت آداب و اصول حجامت . 

هرشب موقع خواب از قطره بنفشه دو قطره به داخل هر یک از حفره های بینی بیندازید . 

لیزر برای رفع سیاهی دور چشم

یکی دیگر از روشهایی که برای از بین بردن سیاهی و کبودی اطراف چشم بکار میرود ، گزینه استفاده از لیزر میباشد .  این روش نیز مانند همه روشهای درمانی دارای معایب و مزایای خاصی می باشد که در ادامه خواهید خواند . 

لیزر چگونه سیاهی اطراف چشم را از بین می برد؟

در این ساز و کار ، لیزر چربی موجود در زیر پوست را هدف قرار داده و آن را آب میکند . در نهایت پوست  نرم و سفید می شود . در لیزر از نور امواج فرابنفش و یا از اشعه فروسرخ استفاده میگردد که طول موج آن توسط خود فرد قابل اندازه گیری می باشد .  این انرژی ها در طول پوست پخش شده و در همه لایه های پوست نفوذ میکند و در نهایت رنگدانه هایی را که باعث تیره دیده شدن اطراف چشم شده اند را محو میکند . 

از مزایایی که این روش در پی دارد به موارد زیر میتوان اشاره نمود :

از بین رفتن جای جوش

سفتی و جوانسازی پوست

کاهش چین و چروک

درمان سیاهی دور چشم

تحریک و کمک به  پوست جهت تولید کلاژن جدید

کاهش خطر ابتلا به سرطان پوست

کاهش روند پیری و افتادگی پوست

درمان آسیب‌های ناشی از نور خورشید

دارا بودن نتایج چشمگیر 

معمولا در یک جلسه درمان انجام میشود 

عوارض جانبی درمان سیاهی دور چشم با لیزر

درمان با لیزر ریسک های خاص خود را دارد . مثلا ممکن است لیزر رنگ پوست تان را تغییر دهد یعنی مقداری روشن یا تیره اش کند. در موارد خیلی نادری هم ممکن است این تغییر رنگ دائمی باشد.

در اوایل لیزر ممکن است پوستتان قرمز، پوسته پوسته و دچار خارش شود اما بعد از گذشت چند روز با مراقب های لازم این مشکلات برطرف می‌شوند.

بعد از لیزر پوست به همه چیز از جمله اشعه خورشید حساسیت نشان میدهد . بنابراین بایستی  در ساعاتی که نور خورشید شدیدتر است  ازبیرون رفتن رفتن پرهیز کنید و چنانچه مجبور به این کار بودید حتما از ضد آفتاب ‌های با اس پی اف بالا  که مناسب پوستتان است ، استفاده کنید.

مراقبت ها و احتیاط هایی که پزشکتان توصیه میکند را رعایت کنید .زیرا ممکن است دچار عفونت شوید . در اینصورت بایستی حتما پماد ها و آنتی‌بیوتیک هایی که پزشک تجویز کرده را به موقع مصرف کنید .

همانطور که در مقالات قبلی نیز گفته شد سعی کنید مشکلات پوستی خود را با روش های خانگی برطرف کنید اگرچه این روش‌ها در طولانی مدت نتیجه بهتر خواهند داشت اما به سبب طبیعی و ارزان بودنشان راه حل‌های مناسبی هستند. اما اگر دوست دارید در کمترین زمان ممکن نتیجه خوب و کارآمدی داشته باشید لیزر درمانی یک پیشنهاد عالی است.

زالو درمانی برای رفع سیاهی دور چشم

در طب سنتی سیاهی دور چشم بر اثر غلبه سودای زیاد در بدن به وجود می آید . منشا سودا نیز تغذیه غلط و ناسالم میباشد . 

طب سنتی ادعا دارد که سیاهی و تیرگی پوست اطراف چشم به راحتی و با استفاده از چند جوشانده و زالو درمانی قابل درمان است . البته در کنار اینها ، بایستی رژیم صحیح غذایی نیز رعایت گردد تا در کمترین زمان به نتیجه موفقیت آمیز دست یافت .

طب سنتی ، کرمهای بوتاکس را به شدت رد کرده و اعتقاد دارد سیاهی دور چشم ربطی به کم خوابی یا استرس یا ... ندارد و تنها عاملی که باعث بروز این مشکل است را در عامل وراثت می داند . 

در این روش از زالوها برای پاکسازی خون استفاده میشود . این عمل در دوره های منظم با فواصل 21 روزه انجام میشود . توصیه میشود در صورت استفاده از این روش ، از زالوی سبز رنگ استفاده شود . زیرا زالوهای سیاه و سرمه ای رنگ فاقد خاصیت می باشند . زالو درمانی برای پوست اطراف چشم ، باعث شفافیت و سفیدی پوست نیز میشود . 

راه حل از بین بردن تیرگی دور چشم

اصلاح رژیم غذایی و غنی از ویتامین A , E

مصرف زیاد آب و غذاهای آبکی

کاهش مصرف نمک

کمپرس آب سرد 

استفاده از ماسک های طبیعی ( که در بالا ذکر شد )

خیار معجزه آساست

استفاده از روغن زیتون و روغن کرچک و ماساژ دادن آنها روی تیرگی

یادآوری و نتیجه گیری : چنانچه مشکل تیرگی و گودی اطراف چشم را دارید و رفع این موضوع برایان اهمیت زیادی دارد ، رعایت نکات زیر را فراموش نکنید :

نوشیدن 8-12 لیوان آب  را سرلوحه کارهای روزمره خود قرار دهید . 

از مصرف غذاهای پرنمک و سودازا خودداری کنید . 

خواب خود را تنظیم نمایید . 

سعی کنید حتی الامکان بین ساعات 11 شب الی 6 صبح در خواب باشید . زیرا پوست ، شب هنگام شروع به بازسازی می کند .

از بی خوابی و کم خوابی بپرهیزید . 

از غذاهای آبکی همچون سوپ و آش استقبال کنید . 

و در نهایت از استرس دوری کنید .